دانشپژوه کارشناسی ارشد فقه تربیتی، از کشور افغانستان، مجتمع آموزش عالی بنتالهدی، جامعهالمصطفی العالمیه، قم، ایران.
چکیده
دین اسلام جامعترین مکتب تربیت انسان است که به بهترین روشهای تربیتی دلالت دارد. یکی از روشهای تربیت که در قرآن و روایت درقالب اولین و مهمترین منابع اسلامی بهخوبی به آن پرداخته شده است روش تربیتی تکریم است. پژوهش حاضر باهدف بررسی روش تربیتی تکریم و نقش، شیوهها و آثار آن بر شخصیت کودک ازمنظر قرآن و روایات باروش توصیفی-تحلیلی، بعد از توضیح مفاهیمی مانند تکریم، تربیت و کودک، مباحث ذیل مطرح شده است: تکریم کودک، اهمیت و نقش تربیتی آن در دوران کودکی، شیوههای تربیت تکریمی در لسان آیات و روایات مانند انتخاب نام نیکو، نام بردن به نیکی، سلام کردن به او، همبازی شدن با او و سخن گفتن مناسب با او و آثاری مانند تربیتپذیری بهتر، شکوفایی استعدادهای کودک، عزتنفس کودک، اعتمادبهنفس پیدا کردن کودک و جلوگیری از انحراف کودک. تکریم اگر براساس ضوابط باشد و به انحراف و یا افراط و تفریط کشیده نشود یکی از روشهای اسلامی تربیت است که نقش قابلتوجهی در تربیت کودک دارد.
حسینی, محبوبه . (1402). روش تربیتی تکریم و نقش، شیوهها و آثار آن بر شخصیت کودک ازمنظر قرآن و روایات. مطالعات تعلیم و تربیت با رویکرد اسلامی, 1(1), 99-113.
MLA
حسینی, محبوبه . "روش تربیتی تکریم و نقش، شیوهها و آثار آن بر شخصیت کودک ازمنظر قرآن و روایات", مطالعات تعلیم و تربیت با رویکرد اسلامی, 1, 1, 1402, 99-113.
HARVARD
حسینی, محبوبه. (1402). 'روش تربیتی تکریم و نقش، شیوهها و آثار آن بر شخصیت کودک ازمنظر قرآن و روایات', مطالعات تعلیم و تربیت با رویکرد اسلامی, 1(1), pp. 99-113.
CHICAGO
محبوبه حسینی, "روش تربیتی تکریم و نقش، شیوهها و آثار آن بر شخصیت کودک ازمنظر قرآن و روایات," مطالعات تعلیم و تربیت با رویکرد اسلامی, 1 1 (1402): 99-113,
VANCOUVER
حسینی, محبوبه. روش تربیتی تکریم و نقش، شیوهها و آثار آن بر شخصیت کودک ازمنظر قرآن و روایات. مطالعات تعلیم و تربیت با رویکرد اسلامی, 1402; 1(1): 99-113.