1
دانش پژوه دکتری قرآن و علوم گرایش روانشناسی، مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران.
2
دانش آموخته دکتری فقه تربیتی، مجتمع عالی فقه، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران.
چکیده
روشهای آموزشی ناظر به انواعی از فعالیتهای اختیاری یا کیفیتی از شیوه انجام آن فعالیتها در حوزه تعلیم و تربیت است که میتواند به اهداف مطلوب در این حوزه منتهی شوند. این روشها با همه مؤلفههای آموزشی (استاد، محتوا، دانشجو و...) ارتباط دارند و از تأثیر این فعالیتها بر تعلیم و تربیت انتزاع میشوند. هدف پژوهش حاضر بیان بایستههای روش در تعلیم و تربیت است که با رویکرد فقهی و روش اجتهادی بااستفاده از تعالیم دینی بررسی میشود. نتایج تحقیق حاکی از آن است که توجه به میزان اثربخشی روش و قابلیت رساندن پیام به متعلم از بایستههای روش است. همچنین رعایت تفاوتهای فردی در انتقال مفاهیم بسیار مهم است. بلاغت و زیبایی کلام ازنظر شارع مهم بوده و وجود آن در کلام معلم و یا مربی برای اثرگذاری کلام راجح است. استفاده از عنصر زیبایی میتواند موفقیتهای زیادی را برای اساتید به ارمغان آورد و بیتوجهی به آن نیز یکی از عوامل کاهش نفوذ کلام استاد در مخاطبان خواهد بود.
موسوی, سیده زهرا و داوود آبادی فراهانی, محسن . (1403). بایسته های روشهای آموزشی در تعلیم و تربیت اسلامی. مطالعات تعلیم و تربیت با رویکرد اسلامی, 2(2), 79-98.
MLA
موسوی, سیده زهرا , و داوود آبادی فراهانی, محسن . "بایسته های روشهای آموزشی در تعلیم و تربیت اسلامی", مطالعات تعلیم و تربیت با رویکرد اسلامی, 2, 2, 1403, 79-98.
HARVARD
موسوی, سیده زهرا, داوود آبادی فراهانی, محسن. (1403). 'بایسته های روشهای آموزشی در تعلیم و تربیت اسلامی', مطالعات تعلیم و تربیت با رویکرد اسلامی, 2(2), pp. 79-98.
CHICAGO
سیده زهرا موسوی و محسن داوود آبادی فراهانی, "بایسته های روشهای آموزشی در تعلیم و تربیت اسلامی," مطالعات تعلیم و تربیت با رویکرد اسلامی, 2 2 (1403): 79-98,
VANCOUVER
موسوی, سیده زهرا, داوود آبادی فراهانی, محسن. بایسته های روشهای آموزشی در تعلیم و تربیت اسلامی. مطالعات تعلیم و تربیت با رویکرد اسلامی, 1403; 2(2): 79-98.