1
دانش پژوه مقطع کارشناسی علوم تربیتی، مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران
2
مربی گروه علوم تربیتی، مجتمع آموزش عالی بنتالهدی، جامعهالمصطفی العالمیه، قم، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی مراحل رشد و تربیت از دیدگاه اندیشمند ابن سینا و روانشناس روانکاو فروید تهیه شده است. پژوهش حاضر از نوع کیفی است که در گام نخست به معرفی هریک از ایندو اندیشمند و روانشناس میپردازد و سپس مراحل رشد هرکدام را بیان میکند. در پایان، شباهتها و تفاوتهای ایندو با هم بررسی و این نتیجه حاصل شده است که فروید و ابن سینا هردو مراحل رشد و تربیت کودک را به پنج مرحله تقسیم میکند و در مرحله اول به خوردن شیر مادر توسط کودک توجه ویژهای دارند. فروید در مراحل رشدی که بیان میکند بسیار به اصل لذت تأکید دارد که در هر مرحله از رشد در یک قسمت متمرکز است درحالیکه ابن سینا به جنبههای دیگر رشد کودک پرداخته و بر پدر و مادر تأکید میکند و اینکه در مرحله خردسالی مراقب شخصیت اخلاقی کودک باشند. هردو اندیشمند به دورهای که کودک آمادگی آموزش را دارد تأکید دارند و معتقد هستند که کودک باید به مدرسه برود و آموزش ببیند.
قرآن کریم (1373). مترجم: مکارم شیرازی، ناصر. قم: دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی.
ابن سینا، حسین بن عبدالله (1319). ابن سینا و تدبیر منزل. مترجم: نجمی زنجانی، محمد. تهران: انتشارات مجمع ناشر کتاب.
احمدپوری، یونس.، و احمدپوری، سید میثم (1396). مراحل تعلیم و تربیت در اسلام ازنظر ابن سینا. مجموعه مقالات دومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، علوم تربیتی و رفتاری. مشهد: دانشگاه تربت حیدریه.
افضلی، لیلا (1398). بررسی تطبیقی مجموعه دیدگاهها و آموزههای تربیتی دانشمندان مسلمان (غزالی، ابن سینا، مطهری) و تحلیل و کاربرد آنها بر فعالیتهای معلمان و مربیان کشورمان. پایاننامه ارشد. دانشکده علامه طباطبایی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
پارسا، محمد (1377). روانشناسی رشد کودک و نوجوان. تهران: انتشارات بعثت.
پروچاسکا، جیمز او.، و نوراکس، جانسی (1390). نظریههای روان درمانی. مترجم: سید محمدی، یحیی. تهران: انتشارات رشد.
حلبی، علیاصغر (1361). تاریخ فلاسفه ایرانی. تهران: انتشارات زوار.
دیباجی، سید ابراهیم (1364). ابن سینا به روایت اشکوری و اردکانی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
رسولیان، علی.، خواجهپور بنادکی، کمال.، و عاصیمذنب، ابوالقاسم (1399). بررسی مفهوم رشد فردی در روایات اسلامی و قرآن. نشریه مطالعات قرآنی، 43(11)، 499- 525.
رفیعی، بهروز (1398). مربیان بزرگ مسلمان. پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها. تهران: انتشارات سمت.
شریعتمداری، علی (1390)، اصول و فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: انتشارات امیرکبیر.
شلبی، احمد (1376). تاریخ آموزش در اسلام. مترجم: ساکت، محمدحسین. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
عمید، حسن (1375). فرهنگ فارسی عمید. تهران: انتشارات امیرکبیر.
غفاری، اسلام (1395). بررسی آرای تربیتی ابن سینا درخصوص اهداف تعلیم و تربیت. سومین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی.
قرائتی، محسن (1393). تفسیر نور. تهران: دار الکتاب الاسلامیه.
کاردان، علیمحمد.، ایرانی، حسین.، اعرافی، علیرضا.، حسینی، علیاکبر.، و پاکسرشت، محمدجعفر (1380). درآمدی بر تعلیم و تربیت اسلامی. تهران: انتشارات سمت.
کاهانی مقدم، کاظم (١٣٨٧). تعلیم و تربیت در اندیشه بوعلی سینا. تهران: انتشارات صبرا.
کریمی، یوسف (1401). روانشناسی شخصیت. تهران: نشر روان- ارسباران.
مجتبایی، فتحالله.، خراسانی، شرفالدین.، و جعفری نائینی، علیرضا (1356). مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی. قم: مؤسسه فرهنگی و اطلاعرسانی تبیان.
موسوی، سیده الناز.، الهی، طاهره.، مسجدی آرانی، عباس.، سالک ابراهیمی، لیلا.، جلیلپور، مینا.، و شهسواری، زهرا (1397). تطبیق مراحل رشد انسان در روانشناسی و نهجالبلاغه. نشریه پژوهش در دین و سلامت، شماره 5، 40- 132.
نعمه، عبدالله (1367). فلاسفه شیعه. تهران: انتشارات سازمان آموزش و پرورش اسلامی.
فدایی, فضه و ذبیحی, هاجر . (1403). بررسی تطبیقی مراحل رشد و تربیت از دیدگاه اندیشمند مسلمان ابوعلی سینا و رشد روانی- جنسی زیگموند فروید. مطالعات تعلیم و تربیت با رویکرد اسلامی, 2(2), 29-46.
MLA
فدایی, فضه , و ذبیحی, هاجر . "بررسی تطبیقی مراحل رشد و تربیت از دیدگاه اندیشمند مسلمان ابوعلی سینا و رشد روانی- جنسی زیگموند فروید", مطالعات تعلیم و تربیت با رویکرد اسلامی, 2, 2, 1403, 29-46.
HARVARD
فدایی, فضه, ذبیحی, هاجر. (1403). 'بررسی تطبیقی مراحل رشد و تربیت از دیدگاه اندیشمند مسلمان ابوعلی سینا و رشد روانی- جنسی زیگموند فروید', مطالعات تعلیم و تربیت با رویکرد اسلامی, 2(2), pp. 29-46.
CHICAGO
فضه فدایی و هاجر ذبیحی, "بررسی تطبیقی مراحل رشد و تربیت از دیدگاه اندیشمند مسلمان ابوعلی سینا و رشد روانی- جنسی زیگموند فروید," مطالعات تعلیم و تربیت با رویکرد اسلامی, 2 2 (1403): 29-46,
VANCOUVER
فدایی, فضه, ذبیحی, هاجر. بررسی تطبیقی مراحل رشد و تربیت از دیدگاه اندیشمند مسلمان ابوعلی سینا و رشد روانی- جنسی زیگموند فروید. مطالعات تعلیم و تربیت با رویکرد اسلامی, 1403; 2(2): 29-46.