آسیب‌های حضور زنان در اجتماع و راهکارهای حل آن در نظام تعلیم و تربیت اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش پژوه کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، از کشور افغانستان، مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی، جامعه‌المصطفی العالمیه، قم، ایران.

2 استاد گروه علوم تربیتی، مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی، جامعه‌المصطفی العالمیه، قم، ایران.

چکیده

حضور زن در اجتماع از صدر اسلام با شکستن تفکرات جاهلی حضوری ارزشمند و مورد تأیید و متناسب با رویکرد کمال‌گرای اسلامی همراه با قوانینی بوده است. این موجب شده است زنان با حفظ شئونات اسلامی به‌راحتی و با کمترین آسیب‌ها در عرصه‌های مختلف ایفای نقش کنند. امروزه گسترش تفکرات غیراسلامی مانند فیمنیسم در جوامع اسلامی که با شعارهایی مانند برابری زن و مرد با هدف آزادی بی‌قید و شرط در سراسر عالم گسترش یافته‌اند حضور زن در اجتماع را دچار آسیب کرده است. پژوهش حاضر به‌روش توصیفی- تحلیلی درپی تبیین این آسیب‌ها و راهکارهای حل آن است. بررسی‌ها نشان‌دهنده این ادعاست که این آسیب‌ها در سه دسته فردی، خانوادگی و اجتماعی قرار دارند. آسیب‌های فردی مانند آسیب‌های روحی و جسمی، دور شدن از حجاب و عفاف، خستگی مضاعف، آسیب‌های خانوادگی مانند کاهش روابط اعضای خانواده، مشکلات عاطفی فرزندان، انحرافات اخلاقی فرزندان و آسیب‌های اجتماعی مانند کاهش فرزندآوری، کاهش ازدواج، افزایش آسیب‌های اجتماعی و راهکارهای فردی مانند توجه به مصالح اساسی و اولویت‌بندی، رعایت عفت در نگاه و پوشش، راهکارهای خانوادگی مانند اهمیت دادن به نقش الگویی والدین، نظارت بر جامعه دوستان، انتخاب محیط تحصیلی مناسب و راهکارهای اجتماعی مانند وضع قوانینی مناسب برای حضور در اجتماع، آموزش عمومی، فرهنگ‌سازی و... است.
 
 

کلیدواژه‌ها


  1. بهرامی، ناصر (1386). آراستگی از دیدگاه معصومان. نشریه فرهنگ کوثر، شماره69، 75 - 80.
  2. بهزادی، الهام.، و عسگری، پرویز (1397). اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر خستگی مزمن و احساس گرفتاری در زنان شاغل. نشریه علمی- پژوهشی زن و فرهنگ، 9(36)، 75- 85.
  3. حاج سید جوادی، احمد (1384). دایره‌المعارف تشیع. تهران: شهید سعید محبی.
  4. حزباوی، سعیده.، کریمی‌نیا، محمدمهدی.، و انصاری مقدم، مجتبی (1400). تأثیر آثار و پیامد‌های مدگرایی در آموزه‌های اسلامی. نشریه پیشرفت‌های نوین در روان‌شناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 4(37)، 97- 112.
  5. حسینی، سید جواد (1386). با چه کسى دوستى کنیم‏. نشریه‌ پاسدار اسلام، شماره306، 12- 20.
  6. حق‌پناه، رضا (1377). جایگاه قانون و قانون‌گذاری در قرآن. نشریه اندیشه حوزه، شماره14، 253- 275.
  7. حیدری، سید عبدالکریم.، و محمدی، زهرا (1390). ضرورت وجود الگو برای زنان مسلمان. نشریه اسلامی زنان و خانواده، شماره8، 115- 139.
  8. خرمی، جواد (1384). جایگاه اجتماعی زن در اسلام. نشریه مبلغان، شماره67، 8- 21.
  9. رضایی جمالویی، حسن.، ابوالقاسمی، عباس.، عبدالمحمدی، عبدالرضا.، پورکرد، مهدی.، و مرادی، حسین (1392). بررسی و مقایسه ی خصوصیات شخصیتی در دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان با مادران شاغل و غیر شاغل. نشریه مطالعات زن و خانواده، 2(1)، 27- 33.
  10. روحانی دهکردی، سولماز.، و باقری قلعه‌سلیمی، اشرف (1391). مدرسه و نقش آن در تعلیم و تربیت ارزش ها. نشریه معرفت، شماره179، 95- 104.
  11. صالحی، شیوا.، و دهقانی، مرضیه (1396). بررسی نقش خانواده در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی جوانان. همایش کنفرانس بین‌المللی فرهنگ آسیب‌شناسی روانی تربیت، 35- 39.
  12. عمید، حسن (1374). فرهنگ لغت عمید. تهران: امیر کبیر.
  13. عیوضی، محمدرحیم (1386). فرهنگ اسلامی: مفاهیم، ویژگی‌ها و اصول. نشریه زمانه، شماره58، 18- 23.
  14. گلچین، مسعود (1385). انحرافات اجتماعی جوانان در آیینه پژوهش‌ها (نمونه‌ای از کاربرد فن تحلیل ثانوی). نشریه نامه علوم اجتماعی، شماره28، 124- 158.
  15. مازندرانی، ملاصدرا (بی‌تا). شرح اصول کافی. بی‌جا: کتابخانه مدرسه فقاهت.
  16. محمدی سیف، معصومه (1392). مادران شاغل و رهایی کودکان در آغوش تنهایی. نشریه پیام زن، شماره261، 56- 60.
  17. مشفق، محمود.، مرادی ثانی، قدرت.، و حسین‌خانی، سحر (1395). تحلیلی بر رابطه اشتغال و تمایل به فرزندآوری در بین زنان شاغل در آستانه ازدواج در سطح استانهای کشور. نشریه جمعیت، 23(95)، 1- 24.